onsdag 11. september 2024

Jeg har vært på kurs i plantefarging!

  Jeg har vært på kurs! Kjempegøy!

To dager i selskap med 12 andre damer som ville lære å farge garn med ting og tang fra naturen. Første kveld lærte vi fremgangsmåtene og beiset garnet vårt slik at det skulle være klart til dagen etter. 

Jeg satt igjen med fine hesper som skal bli skjerf, lue og votter tenker jeg. Ikke store nok mengder til ett større plagg, men det er helt supert som det er. 

Øverst ett hespe bomull jeg fant i ei korg. Farget med Takrør og ble en fin grønn farge, som dessverre bleknet noe etter at garnet var helt tørt. 


Dette er min soleklare favoritt! Eco print. Ett nøste ull som først ble laget om til hespe og så la jeg på diverse biter fra de andre fargebadene. Jeg husker ikke alle navn, men her er Blåtre, valnøtt, noen strå osv. 


Sandeltre. Denne var kursholder selv spent på, så da måtte jeg legge litt ull oppi den gryta. Dus fin aprikosfarge vil jeg si at det ble. Lagt opp tilo ei lue av dette garnet.


Detter er andre koking på Lac, men blandingen og behandlingen etter første koking ble litt feil, så disse hespene ble mer lilla enn røde. Finfin farge, men ikke som planlagtt.


Dette er Redesa, var nydelig sitrongul i våt tilstand, nå noe blekere i fargen. Kanskje dette blir votter?


Blåtre fliser. Gryta jeg fikk ansvaret for, så da måtte jeg jo ha garn i den. Intens, vakker og sterk farge på vannet, mens ferdig resultat ble en blek delikat lilla farge.



Alle hespene samlet. Dette gav mersmak og jeg har alt forsøkt meg hjemme på kjøkkenet. Litt Eco print i går ettermiddag. Resultatet av det postes en annen dag, når alt er tørt og klart. 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar