onsdag 18. september 2024

Rare sopper i skogen, kan de brukes?

 Gikk en fin tur i skogen i går, blandingsskog. Det var lite sopp å se men jeg fant noen. Tok med noen hjem og de ligger og tørker ute i sola foreløpig. Mye småkryp på dem da jeg kom hjem. Veldig usikker på om noen av dem kan farges med, men jeg skal prøve! :)

Den sorte kan være Svartkremle og den ene brune kan være spiss giftslørsopp. Ikke farlig å ta på, og jeg vasker selvsagt hendene når jeg har vært borte og tatt på soppene. 

Har ikke helt planlagt hvordan jeg skal bruke dem, men jeg tror det blir å legge sopp og garn samtidig i gryta og "koke opp". Jeg må se om jeg finner igjen hvor jeg leste om den metoden og sjekke hva annet det sto der. Kanskje de brukte en annen gryte eller tilsatte ting i suppa. 




Jeg skal gå en tur senere i dag og kikke etter sopp. Det er nok litt sent på året så jeg får satse på neste år. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar