søndag 3. oktober 2010

Skoleboller , oppskrift og bilde

Har de siste dagene hatt en baketrang uten like, og første kvelden lagde jeg horn og rundstykker, men jeg syns ikke de hevet skikkelig. Så jeg ville prøve en gang senere.
Og denne gang ble det å dele deigen i to, og halvparten ble horn med ost/skinke-fyll og den andre halvparten ble skoleboller.

Oppskrift:

150g smør

7 dl melk

50g gjær

2 dl sukker

ca 1 kg hvetemel

(2 ts kardemomme)

Smelt smøret i en gryte, tilsett melk og varm til blandingen er fingervarm. Smuldre gjæren i bakebollen, (eller bland tørrgjær med litt av væsken) Hell melkeblandingen over, tilsett sukker (kardemomme) og mel til deigen er smidig og fin. Sett den til heving godt tildekket 30 min. Trill deigen ut til blooer eller ønsker bakst, og la det etterheve nye 30 minutter.

Steketid 250 grader ca 10 minutter./ evt 225 grader 15-20 minutt

Denne oppskriften er en grunndeig som kan brukes til alle typer gjærbakst. Lager du blooer tilsett kardemomme, ved evt ost/skinkefyll, pizzafull osv, sløyfes kardemommen. Man kan tilsette rosiner, sjokoladebiter.. ikke lag bollene for store, da må de stekes ved 225 grader i 15-20 minutter.



Hornene fikk jeg ikke tatt bilde av, de forsvant ganske fort. Sønn hadde besøk og gutter blir fort sultne når det gjelder ferskt bakverk...

Men, syns de hevet dårlig denne gangen også, men nå har jeg funnet ut hvorfor. Siden det er lenge siden sist jeg drev med gjærbaking, så unnskylder jeg meg selv. :D
Jeg penslet bakverket med egg FØR de hadde hevet ferdig, dèt tror jeg ikke var smart.. Så neste gang skal jeg ikke pensle dem før de er klare til å settes inn i ovnen.

Ost og skinke hornene lagde jeg ofte før, og de var alltid store og luftige! Serverte dem til venner med salat ved siden av. Skikkelig godt. Så det blir nok å bake litt neste uke også.

1 kommentar:

  1. Åå så gode de bollene så ut, oppskriften er kopiert og skal herved prøves ut førstkommende helg :-)

    SvarSlett