tirsdag 28. september 2010

Lammefrikassè

Lammefrikassè til middag i dag! Er ikke så glad i kokt kål, så da blir det frikassè i steden for.
det lukter deilig på kjøkkenet mitt nå, skal straks sette på potetene så er maten klar når familien kommer hjem like over kl 1400.




Jeg bruker idag 1 kilo kjøtt, som jeg trekker i ca 1,5 time. Tar kjøttet opp av gryten og lar det avkjøle seg mens jeg siler kraften og starter på sausen. Smelter smør i en stor gryte, tilsetter hvetemel og sper med kraften litt om gangen.
Kjøttet deler jeg i passe biter, fjerner bein og store fettbiter, for det liker ikke ungene å spise.
Så legger jeg kjøttet opp i sausen og lar det kose seg på svak varme til potetene er ferdig kokt. serverer med gulerøtter, og ellers de grønnsakene man ønsker. Evt brokkoli, kålrot osv.
Litt tomt i kjøleskapet mitt desverre, så idag blir det kun gulerøtter.

1 kommentar: