fredag 30. juli 2010

Hjemmelaget rips saft!


Etter at jeg hadde jobbet godt i hagen over lang tid i går, fant jeg ut at jeg skulle være flink og plukke noen rips.. resultatet ser du på bildet! haha.
Men, det var heldigvis nok rips igjen til å både spise dem som de var, slik sønn ville, og til å lage saft på som jeg ville.
Plukket bare èn busk og det ble (minus det som falt ut) ca 1,5 kilo bær. Dem spylte jeg og rensket så godt jeg kunne, før jeg fant frem saftkokeren etter min mor. den hadde ikke vært i bruk på lang tid, men jeg husker da hvordan det gjøres.
Måtte lete litt før jeg fant gryte som var stor nok til å ha under saftkokeren, og endte opp med å bruke jerngryten min, siden den andre ikke ville komme fra gjemmestedet sitt..??
Brukte ikke sukker mens jeg saftet bærene, men søtet det til med flytende Natreen etterpå, da bruker man mye mindre sukker enn ellers, og det er jo bra. Èn teskje Natreen er vel èn dl vanlig sukker..
Saften ble god den, frisk og sommerlig uten å være for søt. Og skulle noen ønske å ha den litt søtere, så kan de få en dråpe flytende natreen oppi.
Det er busker hos naboen med både solbær og rpis, mulig jeg spør om å få plukke noen, for jeg tror ikke de bruker dem selv. Da blir det mer saft og da av blandingen solbær/rips .
nam nam.. minner om barndommen! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar