lørdag 17. juli 2010

Leker når man har besøk av barn


Jeg har to barnebarn. Ett biologisk på 6 år, og ett bonusbarn på 2 år. Bonusbarnet har ikke vært her så mye, siden han er "ny" for oss, men jenta har selvsagt vært her mye.
Og jeg har problemer med kroppen, i den forstand at jeg ikke klarer å gå og løpe så mye ute etter en aktiv unge. Jeg kan hvis jeg må, men for å ikke slite meg helt ut på kort tid, så finner vi på ting å gjøre inne også.
I fjor sommer skulle jenta være her i èn uke, og i tiden før hadde det vært sol og sommer.
Da kjøpte jeg inn basseng og andre uteleker til henne.. Vel, været var ikke sol og sommer den uken hun var her nei.
Men, jeg blåste opp bassenget, plasserte det på badegulvet og skrudde opp varmen der, slik at det ble godt og varmt. Hun syntes det var veldig stas å ha på bikini og leke ferie der.
Ellers liker vi begge å male bilder, jenta får eget lerret og ordentlig maling og koster. Hun er veldig søt når hun skal male med dette utstyret, litt mer seriøs og slik.
Har blitt noen flotte julegaver av det ja.
Ellers syns hun det er stas å få lære å strikke og sy. Har fått endel vaskekluter sammensydd til nå, så vi kan nok snart gå over på litt nadre ting :) men, syns enda hun er litt for lite oppmerksom til at hun kan ha skikkelig broderi da.
Vi baker gjerne boller eller andre ting. Julekaker og andre småkaker er fint å lage, og hvem sier at ikke noen av julekakene kan lages om sommeren?
Noe annet hun liker er å skrive tall og bokstaver, hun skal jo begynne å skolen i august, og kan alt navnet på de fleste i familien og vennene sine. Lese kan hun ikke da, men kanskje vi knekker koden når hun skal være her i begynnelsen av august? Hvis jeg bare finner ut hvordan jeg skal lære det til henne da.. får sjekke nett om det er noen tips der.
Er ikke for at ungene skal kunne "alt" før de begynner på skolen, for da vil de lett kjede seg.
Det ser jeg på egne unger, som kunne alfabetet og lese og skrive før de begynte. Sønn har ikke klart å "henge med" oppover pga at de ikke har sett før NÅ, at han faktisk er smartere enn de har trodd! Det får bli mer om det i ett annet innlegg.
Men, nå sitter jeg og planlegger en fin ferie for frøkna som skal være her da. Gleder meg til det, samtidig så gruer jeg litt siden jeg vet hun også vil en del ut til de vennene hun har her. Og selvsagt følger jeg henne til dem, ønsker jo at de skal få holde kontakten så lenge de klarer. De har vært venner siden de begynte i b.hagen som små. Og etter at de flyttet er dette eneste mulighet hun har til å treffe dem. Men, det tar jo ikke hele dagen, og enten får jeg en unge med hjem. eller så blir hun hos de andre, og blir fulgt hit hjem etterpå.
Hvertfall koselig å legge planer for tiden sammen, uansett vær og humør :)
Om ikke annet så setter jeg henne med en bolle, en sleiv og fri tilgang til hva hun vil ha, så lager hun verdens beste boller eller hva man kaller en suppe av alt på ett kjøkken! LOL
Livet er egentlig ganske flott, når man bare lever i nuet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar